LMS Rally

Lite kortfattat och lite tillspetsat går det att beskriva utvecklingen inom rallysporten de senaste 50 åren på följande sätt:

Det har gått från landsvägstävlingar till grusvägsracing, glada styrstångsekvilibrister i kostym och slips till sponsorjagande reklampelare – men låt oss berätta lite mer ingående och kanske lite snällare.

Ända fram till tidigt 60-tal tävlade bilar och motorcyklar tillsammans. Tävlingarna startade alltid sent på eftermiddagen på lördagar med målgång tidigt på morgonen på söndagen. De lokala T-tävlingar som arrangerades var för det mesta längre än dagens SM-tävlingar - ända upp till 15–20 mil SS.

Tävlingarna delades upp i Tillförlitlighetstävlingar och rallytävlingar, där T-tävlingar kördes på sämre vägar. För de som körde en rallytävling var det en bedrift att bara ta sig runt med hel bil. Nattuppehåll ansågs som onödigt, det gällde att köra hela natten. Servicebil var inte uppfunnet. Den tävlande fick helt enkelt ha reservdelar och reservdäck, ofta två stycken, i bilen. De flesta som tävlade kände en lättnad när det ljusnade på söndagsmorgonen - snart är det slut, snart är det målgång. Efter målgång kollades sträcktiderna upp så att de stämde. De tävlande tog en fika och såg till att kompisarna tog sig i mål. Kom de inte mål var det bara att åka ut, bärga bilen och hjälpa varandra hem. Sedan var det bara att sätta sig i tävlingsbilen och åka hem för att sova några timmar. På söndagskvällen samlades alla på stora torget i Linköping för att berätta (och kanske skrävla) om nattens bravader. Det togs en fika på Gyllenborg eller Motell Filbyter för att senare åka hem och stupa i säng för att ladda inför en ny arbetsvecka.

Är du intresserad och vill du se tillbaka på utvecklingen inom rallysport fram till nutid finns här mycket information du kan ta del av. Det är fakta och information från 1940, 1950, 1960, 1970, 1980 samt lite från 1990-talet som du kan njuta av. De andra årtalen kommer att färdigställas så småningom men det kan nog dröja nog några år.

Det mesta handlar om personer som har varit aktiva inom SMK-Linköping eller Linköpings Motorklubb. Dessa två klubbar gick sedermera samman och bildade Linköpings Motorsällskap år 1950. För dig som är intresserad av vår sport finns det en stor mängd tidningsurklipp, flera hundra foton, program och resultatlistor från tävlingar som LMS har arrangerat eller stått som arrangör för tillsammans med andra klubbar.

När vi ser tillbaka är det roligt att konstatera att vi har haft, och har, många duktiga förare inom sektionen. I större tävlingar som Rikspokalen och Midnattssolsrallyt har vi haft förare som har vunnit sina klasser. Rikspokalen arrangerades av SMK-Stockholm och kördes faktiskt första gången redan 1931. Under 1930- och 1940-talen ansågs den vara den mest prestigefyllda tävlingen för T-tävlingar, eller som det då kallades – landsvägstävlingar. Under 1940-talet arrangerades det tre tävlingar, trots pågående krig. 1940 som gengastävling, samt åren 1946 och 1949.

Klubben hade tidigare en klubbtidning - LMS-aren - där bland annat Berndt Carlsson var en flitig skribent. LMS-aren utkom med cirka 4 nummer per år från 1974 fram till 1997. I klubbtidningen har du möjlighet att läsa vad som hände i rallysektionen under dessa år och om alla de tävlingar som våra förare körde.

Följ oss i sociala medier!